Ostindiefararen Götheborg

30 Nov 2002

På Eriksberg före detta varv, invid den stora bockkranen byggs sedan 1993 en replik av den ursprungliga Ostindiefararen Götheborg, som sjönk på grundet Hunnebådan i infarten till Göteborgs hamn den 12 september 1745.
Fartyget hade då under mer än ett års tid varit på resa till Kina där åtråvärda varor inhandlats. En hel del varor tillverkades under den nästa halvårslånga tiden skeppet låg i hamn där. När man var hemma, bara några stenkast från Göteborgs hamn gick fartyget på grund, trots att en lots hade tagits ombord, -och gick till botten. Man var så nära land att en del sjömän kunde simma iland.
Fartyget byggs till rigg och skrov så likt som möjligt originalet och med samma hantverk som på 1700-talet. Materialen är främst ek och furu. Spikar och annat metallbeslag smids fram för hand.
För att klara dagens sjösäkerhetsföreskrifter krävs även en hel del modern teknik ombord, exempelvis vattentäta skott, färskvattens- och ventilationssystem samt hjälpmaskineri. Arbetet sker hela tiden parallellt för att kunna sjösätta den 6 juni, 2003 och sedan segla till Kina hösten 2004.
Ca 40 personer jobbar för närvarande med skeppet.
Det som slog oss som var med på besöket, 25 stycken från Skövde tekniska förening, var skeppets storlek. Det var rejält stort! När skeppet är klart och ska segla ut ur Göteborg kan det inte ha översta masten uppe, "Storbramstång" på deras språk, för då går det inte under bron till Hisingen.
För att ta oss till och från Ostindienfararen använde vi oss följdriktigt av båt, Älvssnabben, som seglar under Västtrafik:s flagg.

Vid pennan: Sture Grönblad

Senaste aktivitet

Vätgas i Mariestad
Läs rapport

Nästa aktivitet

2021-11-23
Borgunda vattenverk
Läs mer


Information

Vill du få inbjudningar till aktiviteter via mail? Skicka oss din mailadress via vårat formulär!

Tekniska Föreningen i Skövde 2019 | Webmaster: Daniel E - Logga in