Modern ledningsrenovering
3 Maj 2011
Skövde Tekniska förening har studerat hur kommunen gör när de renoverar sitt rörledningsnät. Istället för att gräva upp och byta ut rör i det ca totalt 90 mil långa vatten- och avloppsrörssystemet, vilket är mycket kostsamt, så försöker man så långt det är möjligt att renovera genom att montera in en ”plaststrumpa” invändigt i det gamla röret, som gör att röret håller 50-100 år till.
Sammanfattning av rör-renovering-besöket: Kommunen köper in tjänsten, i detta fall från ett företag i Malmö som är specialiserade på rör-renoveringar över hela Sverige. Själva ”strumpan” som tillverkas av ett företag i Vilhelmina är av en blandning av plaster som härdas med UV-ljus när strumpan väl är på plats. Vi fick se hur man renoverade ett stort dagvattenavloppsrör av betong mitt i Drottninggatan. Rötter hade växt in i röret så det hade blivit översvämningar mm i närliggande källare. Röret hade först rensats med en slags fräs som dras genom röret. Det vi fick se var när man nu fodrade in röret med denna ”strumpa” som har en livslängd av 50-100 år och som gör att inga rötter längre kan växa in i röret. Den mjuka förtillverkade strumpan i rätt anpassad längd levererades ihopvikt i en pall, i detta fallet med en godstjocklek av ca 5 mm. Det drogs genom röret från en nedstigningsbrunn till nästa med en vajer, en sträcka på kanske 100 meter. Först hade man då stoppat vattenflödet genom att blåsa upp en ”ballong” i uppröret. När strumpan var på plats knöt man till ena ändan och så blåste man upp det med tryckluft med ett övertryck på 0,5 bar. Därefter, under tiden som strumpan var trycksatt, så fördes en ca en meter lång UV-ljus-vagn sakta igenom röret med hastigheten 0,5 meter per minut. Som avslutning efter härdningen, så kapas först de överskjutande ändarna i nedstignings-brunnarna och en speciell fräs-robot förs in i röret som fräser upp hål där det finns anslutande rör. Klart! Låter kanske enkelt och såg enkelt ut, men jag kan lova, -det finns mycket mycket teknik bakom det hela! Den specialanpassade stora lastbilen hade en stor lucka i golvet som backade in över nedstigningsbrunnen. Genom luckan skedde sedan trycksättningen, UV-ljus härdningen och fräsningen via ett stort metallrör som hängde ner via en travers i taket. Styrutrustning, bildskärmar, kabelrullar mm, och tom en liten kontorshörna med kaffekokare fanns inne i det kompakta lastutrymmet.
Vid pennan: Sture Grönblad