Jula centrallager i Skara
9 Nov 2006
Lars-Göran Blank, som är Julas grundare, i dag 68 år gammal, inspirerades redan i unga år av sin morfars uppfinnarglädje och hantverkskunskap. Morfadern konstruerade den första vedkapen på 30-talet och modifierade den under krigsåren för tillverkning av gengasbränsle. Lars-Göran hjälpte till varje dag efter skolan - och när han startade Jula på gården Jultorp, utanför Vara 1979, med tillverkning av robusta vedkapar i plåt hade han minnena av sin morfars gamla industri i bakhuvudet.
Vedkapsförsäljningen sköt i höjden på grund av oljekrisen och med det skapades en stor efterfrågan på vedkapsklingor, reservdelar och tillbehör. Därmed lades grunden till Julakatalogen. Den första kom 1980 och var en svartvit broschyr med vedkapar, reservdelar och klingor. Succén var ett faktum och efterhand utökades sortimentet med maskiner och verktyg.
1984 var ett avgörande år då Jula flyttade lager, kontor, postorderverksamhet och direktförsäljning till ett nybyggt hus i Skara. Nu blev också sonen Karl-Johan, idag VD, aktiv på allvar i företaget. Julahuset har växt flera gånger under årens lopp och inrymmer idag fortfarande företagets huvudkontor och Julas största varuhus men också ett köpcenter med flera hyresgäster. Centrallagret flyttade i början av nittiotalet till egna stora lokaler i Skara, som också det har byggts ut flera gånger.
2005 invigdes ett helt nytt centrallager nära E20. Det var det vi var och tittade på! Trots sin imponerande storlek, rymmer 37,000 pallplatser så håller man redan på att bygga ut det med ytterligare 43,000 pallplatser. Tomten och lagret är förberett för ytterligare utbyggnader. Byggnaden är försett med en stort kontorsdel mot E20 och där ska så småningom hela huvudkontoret flytta in, men för närvarande är den delen oinredd.
Varje dag kommer det i genomsnitt 6 containrar med varor som packas ut manuellt och över till standardpall. Godset lagras in i pallställagen med vanlig truck försedd med online-dator. Samtidigt plockas det ut varor till de i dag 18 butikerna i Sverige. Nästa år ska det bli 7 butiker fler bland annat 2 i Norge som då blir den första utlandssatsningen.
Utplocket görs med låglyftande truckar från golvfacken där det ligger samma vara i två fack intill varandra. När ena facket är tomt går en signal till en höglyftande truck som tar ner en ny pall. All denna hantering är starkt datoriserad och bygger på streckkodetiketter. Utplocket sker i egendesignade plywoodppallar som efter tömning i butiken kan fällas ihop till en platta och går i retur. När ”plocklådorna” till en butik är klar staplas de på varandra och plastas automatiskt in med svart plast för att öka stabiliteten, få regnskydd, och förhindra stöld. Utanpå plasten sätts automatiskt en streckkodetikett på och godset ställs på en utplats innanför en utport. Det finns 10 in-portar och 13 ut-portar på lagret. Utgodset hämtas dagligen av vanlig speditionsfirma. Jula har inga egna bilar.
På en mindre yta i lagret plockas och packas postorderbeställningarna. 95 procent av omsättningen är numera butiksförsäljning.
Jula har totalt 600 anställda. 70 i centrallagret, 70 på huvudkontoret och resten i butikerna. Jula äger alla butikerna och även alla byggnader. Vinsten var år 2005 ca 100 miljoner. Omsättningen 1,2 miljarder.
Jula-katalogen är en av Sveriges större.
Vid pennan: